MH17: как и кто?

Информация о пользователе

Привет, Гость! Войдите или зарегистрируйтесь.


Вы здесь » MH17: как и кто? » Суд » Новости: Суд.


Новости: Суд.

Сообщений 31 страница 60 из 105

1

https://www.courtmh17.com  Архиввидео трансляций https://www.courtmh17.com/zittingsdagen.html

Судебные дни
Окружной суд Гааги выделил сроки для судебного разбирательства по делу MH17 в Судебном комплексе Схипхол (JCS). Суд зарезервировал эти периоды, чтобы обеспечить место для проведения слушаний по делу MH17.

Пока не известно, будет ли суд заседать каждый день. Обстоятельства могут потребовать, чтобы слушания были сокращены, перенесены, приостановлены или даже отменены.

9–13 марта 2020 года (слушания 9–10 марта 2020 года)
23–27 марта 2020 года (слушание 23 марта 2020 года)


С 8 по 12 июня 2020 года
15-19 июня 2020 г.
С 22 по 26 июня 2020 года
С 30 июня по 3 июля 2020 года


С 31 августа по 4 сентября 2020 года
7-11 сентября 2020 г.


С 28 сентября по 2 октября 2020 года
5-9 октября 2020 г.


2-6 ноября 2020 г.
9-13 ноября 2020 года


5 сессия - 15-16 апреля 2021

https://a.radikal.ru/a12/2104/d3/a458f358a882.png

31

https://www.courtmh17.com/nieuws/2020/r … -2020.html
Resumé van de dag 10 juni 2020
De laatste 2,5 dag is het Openbaar Ministerie (OM) aan het woord geweest en heeft een inzicht in het opsporingsonderzoek gegeven. De rechtbank heeft zich gerealiseerd dat dit inzicht confronterend voor de nabestaanden moet zijn geweest.
Antwoorden van Openbaar Ministerie
Het OM heeft een aantal vragen beantwoord die eerder door de rechtbank gesteld zijn. Zo heeft het OM nader toegelicht waarom zij een schouw van het vliegtuig wenst. Zij vindt het belangrijk dat ter plaatse het verschil wordt bezien tussen de schade aan de linker- en rechterzijde. Ook gaat het om de beroeting en de inslagschade.

Het OM heeft geprobeerd meer te weten te komen over de aanhouding van één van de verdachten. De rechtbank had ook gevraagd naar een interview dat door een van de andere verdachten is gegeven. Het OM laat dit interview vertalen en zal dat aan de rechtbank overhandigen.

Ook de vraag naar het overleg tussen het OM en het Rechtsbijstandsteam van de nabestaanden is beantwoord. Tussen hen is afgesproken dat het OM hen de benodigde informatie zal verstrekken.

Vragen van Openbaar Ministerie
Het OM heeft een aantal zaken voorgelegd aan de rechtbank en de rechtbank zal hier op enig moment op moeten beslissen. Het OM blijft bij de al eerder gedane getuigenverzoeken. Ook is gevraagd om getuige X48 nadere vragen te stellen. Deze getuige zou namelijk in de buurt van de lanceerplek van de bukraket zijn geweest en hij of zij zou daar soldaten met een bepaald uniform hebben gezien.

De bedreigde getuige V11 hoeft het OM niet opnieuw te horen. De raadkamer van de rechtbank heeft eerder geoordeeld dat deze getuige ten onrechte de status van bedreigde getuigen heeft gekregen en dat normaal gesproken zijn of haar verklaring zou moeten worden vernietigd. De verklaring bevindt zich echter al in het dossier. Het OM ziet geen wettelijke mogelijkheid deze verklaring uit het dossier te halen; bewijsuitsluiting behoort tot de mogelijkheden. Het OM vraagt de rechtbank hier een beslissing over te nemen. Ook wil het OM dat de rechtbank een deskundige laten kijken naar de video’s die in Snizhne zouden zijn opgenomen. Dit in verband met eventuele beeldmanipulatie.

Wens om voorlopige planning
Ten slotte vraagt het Openbaar Ministerie om een voorlopige planning. Hij wil dat graag op uiterlijk 3 juli 2020 van de rechtbank te horen krijgen. Het OM wenst de start van een inhoudelijke behandeling in het najaar, in de maanden oktober en november. Mocht de verdediging dan nog niet zover zijn, dan moet erover gedacht worden om in het najaar de zaak van de drie andere verdachten inhoudelijk te behandelen. Het OM wil de wensen van de verdediging graag voor 22 juni 2020 ontvangen. Ook wil het OM graag een planning met betrekking tot de vorderingen van de benadeelde partijen en de uitoefening van het spreekrecht. Wanneer hebben de nabestaanden het recht om te spreken.

Nog 3 vragen aan OM
De rechtbank heeft nog 3 vragen aan het Openbaar Ministerie gesteld. Ze wil een nadere onderbouwing over de getuige M58, zij wil een standpunt over de vraag of nader onderzoek ook niet nodig is in de zaken van de andere verdachten en zij wil een standpunt van het Openbaar Ministerie over de vraag of de status van bedreigde getuige X48 ook de zaken van andere verdachten raakt.

Verdediging
De verdediging vraagt geduld en kan voor 22 juni 2020 niet alle wensen neerleggen. Ook kan zij niets zeggen over de datum van een inhoudelijk behandeling. Er is geen onwil van hun cliënt. Er zijn nu eenmaal grote beperkingen. Wel vinden zij de wens, maar snelheid begrijpelijk.

Afsluiting
De rechtbank heeft afgesloten en de uitgebreide toelichting van het OM informatief genoemd. Zij heeft ook nog de problemen van de verdediging genoemd. Op 22 juni 2020 om 10.00 uur gaat de zaak verder en de rechtbank vertrouwt erop dat als de verdediging indien mogelijk eerder met wensen kan komen, dat dat dan ook gebeurt. Op 22 juni 2020 zal het verdere verloop bekend worden.

[In deze tekst is een aanpassing gedaan ten opzichte van de gesproken tekst tijdens het resumé van de dag]
https://www.courtmh17.com/nieuws/2020/z … -2020.html
Op 22 juni 2020 om 10.00 uur gaat de zaak verder en de rechtbank vertrouwt erop dat als de verdediging indien mogelijk eerder met wensen kan komen, dat dat dan ook gebeurt. Op 22 juni 2020 zal het verdere verloop bekend worden.

32

https://twitter.com/CourtMH17/status/12 … 7624642563
Процесс MH17 продолжается 22 июня в 10:00 CEST (11:00 Киев&Москва)

33

https://twitter.com/CourtMH17/status/12 … 7551213569
Процесс MH17 продолжается в пятницу, 26 июня, в 10:00.

34

https://www.courtmh17.com/nieuws/2020/r … -2020.html
https://www.courtmh17.com/en/news/2020/ … -2020.html
Summary of the Days in Court, 22 and 23 June 2020
Over the last two days, the question has been put a number of times: at what point in the proceedings are we exactly? The trial proper has not yet begun, or has it, given that a lot of details from the case file are already be being presented? Indeed, many details have been discussed in court, but we are still in the phase where the court is ascertaining whether the case file is complete or whether further investigation needs to take place, and if so, which investigative steps exactly need to be taken.

Extensive presentation by the prosecution
Two weeks ago, the prosecution addressed that question and, in doing so, gave an extensive presentation on the investigation to date. The prosecution has investigated various scenarios and identified one as being the main scenario. That is the scenario whereby flight MH17 was shot down by a BUK missile fired [by DPR fighters] from an agricultural field near Pervomaisky. As far as the prosecution is concerned, the investigation is very largely complete.

Scenarios highlighted by the defence
Over the last two days, the defence has made clear that, in its opinion, many questions need yet to be put and that further investigation still needed to be done. The defence pointed to two possible scenarios that, in its view, cannot be ruled out. First of all, the "warplane" scenario, according to which a Ukrainian Air Force fighter jet was in the vicinity of flight MH17. But also, the "Ukrainian BUK" scenario, according to which flight MH17 was shot down by a BUK missile belonging to the Ukrainian army. The defence believes that further investigation needs to be done into these matters and that the investigation is, therefore, not yet complete. In any case, they feel that (more than 100) witnesses and experts need to be interviewed and, for example, that the defence should be given the opportunity to listen to the original Voice Cockpit Recorder tape and have it examined by experts. The defence spoke about details in the case file in the course of explaining why it believed that further investigation was necessary.

Inspection of the reconstructed aircraft
The defence also responded to certain requests previously made by the prosecution, such as the request that the reconstructed MH17 aircraft be inspected by the judges.

Next steps
The hearing will resume on Friday, 26 June at 10 a.m., when the prosecution will be given the opportunity to respond to the requests made by the defence. If necessary, the defence may present final comments the following week. Having heard those responses, it will then fall to the court to consider all requests.

35

https://twitter.com/CourtMH17/status/12 … 0782912512
Op vrijdag 3 juli om 13.30 uur gaat het MH17-proces verder.

36

https://www.courtmh17.com/en/news/2020/ … -2020.html
Summary of the Day in Court, 26 June 2020
Today the prosecution took the floor, after the defence had addressed the court on 22 and 23 June 2020.

Proposal from the prosecution about dealing with the substance of the case
Because the defence and the counsel for the relatives have said they need more time to prepare, the prosecution suggests scheduling the hearing on the merits of the case for February and March 2021 and giving the relatives the floor in May and June 2021.

Response to investigation requests
The prosecution responded to the investigation requests from the defence and has proposed that the court reject most of the investigation requests. The prosecution, however, suggest that a single additional investigation be conducted by appointing experts. The prosecution also supports the request to examine a limited number of witnesses and is willing to answer additional questions from the defence, for example about telecom data.

Response from the defence
In their response, the defence informed the prosecution about the right to examine witnesses and submit investigation requests, except if the defence has no reasonable interest in them. The defence persists in many of their investigation requests and believes that the investigation was incomplete.

Decision by the court
This Friday 3 July at 1:30 PM it is expected that the court will decide which requests from the defence, the prosecution and the counsel for the relatives shall be granted and which rejected. Alternatively, the court may require additional time for this. All this serves to prepare to deal with the substance of the case. When the case is to be heard on the merits has not been determined yet.

37

https://www.courtmh17.com/en/news/2020/ … -2020.html
Summary of the Day in Court 3 July 2020
Today the court decided on the applications and requests made in this hearing block by the public prosecution service, the defence and the counsel for the relatives (RBT).

The court has considered whether additional investigation is necessary at this stage in the case. The prosecution has indicated that in its view the investigation is basically complete, and the defence contests this. The defence would like what are known as alternative scenarios to be investigated.

Requests from the prosecution and the defence
Granted
The court is granting several applications and requests. These relate to the contents of the indictment; that states the charges against the accused. Several witnesses will need to be interviewed or interviewed again, and investigations by experts shall be approved. For example, an expert will examine whether footage may have been manipulated and will check the calculation of a possible firing site.

The defence shall also be given the opportunity to view the reconstruction of the MH17 with its own expert and assess the damage. The court shall not take a decision yet on the request from the prosecution for an inspection.

Another request will also be made to the United States for the satellite footage on which the launch of a BUK missile is believed to be visible. The court has noted that the latest request for those images was in 2016. Trying again is also desirable, because the examination in court has begun.

Postponed
No decision shall be taken at this time regarding a considerable number of requests by the defence. The defence is of the opinion that an interpretation different from the BUK scenario cannot be excluded. The court notes that in that case the foundations of the BUK scenario put forward by the prosecution would need to be contested first. The accused has yet to make any statement at all. His course of action during the proceedings is important. If an accused states, for example, that he was somewhere entirely different and has nothing to do with the charges against him, why would he want to investigate other scenarios?

The court would like to await this and therefore also the investigation that the defence will still request about the BUK scenario. Only then can the court determine whether the accused has an interest in the investigation, and what that interest is.

Rejected
Some requests for investigation have been rejected. These include witnesses, for example, if it remains unclear why they should be interviewed again. This also concerns documents that the prosecution says it does not yet have, such as radar data.

Counsel for the relatives
The court has decided that counsel for the relatives will receive the summarizing report and indexes. Based on these documents, they can indicate which additional documents they believe are important to receive.

Schedule
The court will conclude with a schedule for the coming period. On 31 August 2020 counsel for the relatives will have the opportunity

to address the court to answer questions about possible requests for damages. The prosecution and the defence may then respond. Submitting the claims, as well as how and when, will then be discussed. The progress of the defence will also be addressed as well, as well as which additional investigation requests they may have. From 28 September and 2 November this progress will be discussed. The court assumes that by 2 November the defence will in any case have had a chance to consult the accused.

In conclusion, the court will list the weeks of hearings in 2021.

Court dates 2021
· Week 5 en 6: 1 to 12 February 2021

· Week 9 to 12: 1 to 26 March 2021

· Week 15: 15 and 16 April 2021

· Week 16: 21 and 22 April 2021

· Week 19: 13 and 14  May 2021

· Week 20: 20 and 21 May 2021

· Week 21: 26 to 28 May 2021

· Week 23: 7 to 11 June 2021

· Week 24: 17 and 18 June 2021

· Week 25: 21 to 25 June 2021

· Week 26: 30 June and July 2021

· week 27: 5 to 9 July 2021

· Week 36 to 38: 6 to 24 September 2021

· Week 44 to 46: 1 to 19 November 2021

[It is nog yet known whether the court will sit every day, Circumstances may require that hearings be shortened, re-scheduled, suspended or even cancelled.]

Published 3 July 2020, 16:44 CET

38

https://www.om.nl/actueel/nieuws/2020/0 … h17-proces
Wijziging in team officieren van justitie MH17-proces
Nieuwsbericht | 21-07-2020
In het team van officieren van justitie dat het MH17-proces voert vindt een wisseling van de wacht plaats.

Officier van justitie D. (Dedy) Woei-A-Tsoi vertrekt per 1 augustus 2020 naar het Arrondissementsparket Rotterdam, het parket waar ze eerder werkte en dat nu een beroep op haar ervaring, kennis en kunde doet.

Haar plek op de zittingen in Justitieel Complex Schiphol (JCS) wordt ingenomen door officier van justitie M. (Manon) Ridderbeks. Ridderbeks is al sinds 2014 nauw betrokken bij het MH17-onderzoek, en voegt veel historische kennis en expertise toe aan het zittingsteam.

Het MH17-proces gaat op 31 augustus 2020 verder. Ridderbeks zal dan namens het Landelijk Parket samen met officieren van justitie Berger en Ferdinandusse het woord voeren. De start van de inhoudelijke behandeling wordt niet voor 2021 verwacht

39

Напоминают https://twitter.com/CourtMH17/status/12 … 8063814657

Op 31 augustus 2020 om 10:00 uur gaat de zitting verder en krijgt allereerst het rechtsbijstandsteam van de nabestaanden het woord.

40

https://www.nu.nl/vliegramp-oekraine/60 … reken.html

Два адвоката Олега Пулатова, которых вместе с тремя другими подозревают в крушении рейса MH17, объявили в понедельник, что они хотели бы вскоре вылететь в Россию, чтобы поговорить со своим клиентом. Это будет первый личный контакт Пулатова с его адвокатом.

41

https://twitter.com/CourtMH17/status/13 … 7017353216

Процесс MH17 продолжится в понедельник, 28 сентября, в 10:00

42

https://twitter.com/CourtMH17/status/13 … 6098512901
После сегодняшнего дня в сессионном блоке 3B (с 28 сентября по 9 октября 2020 года) больше не будет сессий. Заседание приостановлено до вторника, 3 ноября 2020 года. Обзор всех запланированных дней заседания:
https://www.courtmh17.com/zittingsdagen.html

https://twitter.com/CourtMH17/status/13 … 6489412608
Уголовный процесс по делу MH17 в настоящее время все еще находится на досудебной стадии. Ожидается, что слушания по существу начнутся в 2021 году.

43

https://www.courtmh17.com/en/news/2020/ … -2020.html

Сегодня защита взяла слово и представила видеозапись, на которой их подзащитный давал показания. Впоследствии защита начала подробно излагать свои просьбы о расследовании. В среду, 4 ноября 2020 года, защита продолжит эту презентацию. Как только будут заявлены все ходатайства защиты о расследовании, суд разместит резюме на этом веб-сайте. Ожидается, что это произойдет в четверг, 5 ноября 2020 года.


Today the defence had the floor and presented a video, in which their client testified. The defence subsequently started to elaborate on their investigation requests. On Wednesday 4 November 2020 the defence will continue this presentation. As soon as all investigation requests from the defence have been stated, a summary will post on this website. It is expected that this will be on Thursday 5 November 2020.

44

https://www.courtmh17.com/en/news/2020/ … -2020.html
oday counsel for the defence took the floor again to elaborate on their investigation requests. They are expected to complete this presentation on Thursday 5 November. As soon as all investigation requests from the defence have been stated, a summary will post on this website.

Published 4 November 2020, 17:27 CET


В течение последних трех дней защита имела Слово и представила ходатайства о расследовании, которые они не смогли изложить в ходе предыдущего блока слушаний. В качестве предисловия адвокаты показали видеозапись, на которой их подзащитный заявил, что он не причастен к катастрофе рейса MH17 и не видел, как это произошло. Это заявление послужило основанием для того, чтобы защита определила новые просьбы о проведении дальнейшего расследования.

Запросы защиты на расследование
Защита разделила новые запросы на три вопроса, вытекающие из сценария, предполагаемого Государственной прокуратурой (ППС). Сценарий заключается в том, что рейс MH17, как полагают, был сбит ракетой "Бук", запущенной с поля в Первомайском на Украине, сепаратистами или при их содействии. Во всех заявлениях защита считает, что необходимо провести дополнительное расследование, чтобы выяснить больше о достоверности и ценности доказательств, представленных ППС, а также о доказательствах, которые не были представлены ППС, но тем не менее могли бы иметь важное значение.

Основные пункты запросов
Первый вопрос: был ли Полет MH17 сбит ракетой "Бук"?
Защита хотела бы изучить авторов сообщений, касающихся этого первого вопроса. Эти сообщения касаются фрагментов, частиц и веществ, найденных на обломках и внутри тел погибших, а также повреждений самолета. Защита хотела бы знать, например, какой информацией и материалами расследования располагали авторы, как они проводили расследование, обладали ли они специальными знаниями и что им было поручено расследовать.

Кроме того, защита запросила карту всех обломков, найденных на месте крушения, и обломков, использованных для расследования обстоятельств крушения рейса MH17.

Второй вопрос: Была ли ракета " Бук " выпущена с поля под Первомайском?
Кроме того, защита желает допросить многих свидетелей, которые, по их мнению, могут иметь важное значение для ответа на вопрос о месте запуска. Они хотели бы задать (дополнительные) вопросы всем (возможным) очевидцам о маршруте доставки и вывоза, представленном ППС, о предполагаемом месте запуска, о фактическом запуске и обнаружении частей ракеты. То же самое относится и к свидетелям, которые могли бы что-то сказать о фото-и видеосъемке предполагаемой ракеты "Бук". Защита также хотела бы допросить свидетелей, способных описать, как следует толковать различные перехваченные разговоры и используемые в них слова. Защита также просит передать данные, соответствующие телефонным номерам лиц, которые, согласно материалам дела, находились в непосредственной близости от предполагаемой ракеты " Бук " и что-то видели или записывали ее изображения.

Что касается места запуска, то защита хотела бы также, чтобы были допрошены авторы докладов и официальных отчетов. Они хотели бы изучить информацию следователей о спутниковых снимках и образцах почвы, например специалистов Европейского космического агентства (ЕКА) о спутниковых снимках. Авторы отчетов КНМИ, которые исследовали спутниковые и другие кадры, также должны быть изучены. Нидерландский Институт судебной экспертизы (NFI) изучил видеозапись, предположительно сделанную ракетой "Бук". Эти снимки были сопоставлены с кадрами, на которых, как полагают, изображена та же ракета " Бук " в России. Защита хотела бы также допросить этих следователей и военных советников, с которыми они консультировались.

Другие просьбы касаются таких вопросов, как установление личности лиц и добавление фотографий, спутниковых снимков, официальных отчетов, отчета и других данных, например документа, свидетельствующего о том, что все авторы официальных отчетов были должным образом уполномочены на это.

Третий вопрос: участвовал ли подсудимый в привлечении к уголовной ответственности?
Что касается вопроса о том, был ли их клиент причастен к катастрофе рейса MH17, то адвокаты просили допросить свидетелей и провести дополнительное расследование в отношении телефонного номера, которым, как предполагается, пользовался их клиент. Например, защита хотела бы задать вопросы о выполняемых обязанностях, о том, были ли выданы задания и каково распределение ролей. Если предполагается, что рейс MH17 был сбит ракетой "Бук", то защита считает, что необходима дополнительная информация о том, почему ракета " Бук " была поставлена, выпущена и затем снова удалена, и какие инструкции были даны по этому вопросу.

Межгосударственная жалоба
Защита обратилась к ППС с просьбой ответить на вопросы, возникшие у них в связи с жалобой, поданной голландским правительством в Европейский суд по правам человека (ЕСПЧ) против Российской Федерации. Они считают, что ответы на эти вопросы имеют важное значение в связи с правом ППС возбуждать уголовное преследование.

Последующий график работы
В четверг, 12 ноября 2020 года, слушания возобновятся. В этот день, а возможно, и на следующий, ППС ответит на запросы защиты о проведении расследования. За этим последует возможность для кратких ответов с каждой стороны. 25 ноября 2020 года суд должен решить, какие запросы будут удовлетворены, а какие нет.

https://www.courtmh17.com/en/news/2020/ … -2020.html

Summary of the Day in Court Thursday 5 November 2020
Over the past three days the defence had the floor and presented investigation requests

Over the past three days the defence had the floor and presented investigation requests they were unable to state during an earlier block of hearings. As an introduction, counsel showed a video in which their client stated that he was not involved in the crash of Flight MH17 and did not see how it happened. That statement served as the foundation for the defence to determine the new requests for further investigation.

Investigation requests from the defence
The defence has divided the new requests into three questions arising from the scenario assumed by the Public Prosecution Service (PPS). The scenario is that Flight MH17 is believed to have been taken down by a Buk missile, launched from a field at Pervomaiskyi in Ukraine, by or with assistance from separatists. In all requests, the defence is of the opinion that additional investigation is required to find out more about the reliability and value of the evidence put forward by the PPS and about evidence that was not put forward by the PPS but could nevertheless be important.

Main points of the requests
First question: was Flight MH17 taken down by a Buk missile?
The defence wishes to examine the authors of reports regarding this first question. Those reports are about fragments, particles and substances found on pieces of wreckage and inside the bodies of victims and about the damage to the aircraft. The defence wishes to know, for example, which information and investigation material the authors had, how they conducted the investigation, whether they had expertise, and what they were assigned to investigate.

In addition, the defence requested a chart of all wreckage found at the crash site and of the wreckage used to investigate the circumstances of the crash of Flight MH17.

Second question: was the Buk missile fired from a field near Pervomaiskyi?
In addition, the defence wishes to examine many witnesses they believe could be important in answering the question about the launch site. They wish to have (additional) questions put to all (possible) eyewitnesses of the supply and removal route presented by the PPS, of the asserted launch site, of the actual launch and of the discovery of missile parts. The same holds true for witnesses who might be able to say something about the photo and video footage of the alleged Buk missile. The defence would also like to examine witnesses able to describe how various intercepted conversations and the words used there should be interpreted. The defence is also requesting the transmission mast data corresponding with the phone numbers of persons who according to the case file were in the proximity of the alleged Buk missile and had seen something of it or recorded images of it.

As to the launch site, the defence would moreover like the authors of reports and official records to be questioned. They would like to examine investigators about satellite footage and soil samples, such as specialists from the European Space Agency (ESA) on satellite footage. Authors of the KNMI reports who investigated satellite and other footage should be examined as well. The Netherlands Forensic Institute (NFI) examined a video believed to have been made of the Buk missile. Those images have been compared with footage believed to depict the same Buk missile in Russia. The defence would like to question those investigators and the military advisors they consulted as well.

The other requests concern matters such as ascertaining the identity of persons and the addition of photos, satellite footage, official records, a report and other data, for example a document indicating that all authors of official records were duly authorized to this end.

Third question: did the defendant participate in a criminally liable manner?
Regarding the question as to whether their client was involved in the crash of Flight MH17, counsel have requested that witnesses be examined, and that additional investigation be conducted regarding a phone number their client is believed to have used. The defence would, for example, like to ask questions about duties performed, whether assignments were issued, and what the allocation of roles was. If Flight MH17 is assumed to have been taken down with a Buk missile, the defence believes that additional information is needed regarding why the Buk missile was supplied, fired and then removed again, and which instructions were given on the matter.

Interstate complaint
The defence has asked the PPS to answer questions they have following the complaint submitted to the European Court of Human Rights (ECtHR) by the Dutch government against the Russian Federation. They believe that answers to those questions are important in relation to the right of the PPS to institute criminal proceedings.

Subsequent schedule
On Thursday 12 November 2020 the hearing will resume. On that date and possibly the following day as well, the PPS will respond to the investigation requests from the defence. This will be followed by an opportunity for brief responses from each side. On 25 November 2020 the court shall decide which requests will, and which will not be granted.

Published 5 November 2020, 19:15 CET

45

Resumé van de dag donderdag 12 november 2020
https://www.courtmh17.com/nieuws/2020/r … -2020.html

Vandaag is het Openbaar Ministerie aan het woord geweest om te reageren op de onderzoekswensen die afgelopen week door de verdediging zijn ingediend. De verwachting is dat het Openbaar Ministerie morgen, vrijdag 13 november, zijn reactie zal afronden. Daarna krijgt de verdediging de gelegenheid te reageren.

Op deze website wordt morgen een korte samenvatting gepubliceerd van hetgeen vandaag en morgen in de rechtszaal besproken is.

De rechtbank zal op 25 november 2020 beslissen welke verzoeken wel en welke niet worden toegewezen.

46

https://www.courtmh17.com/nieuws/2020/r … -2020.html
Resumé van de dag vrijdag 13 november 2020
Gisteren en vandaag stonden in het teken van de reactie van het Openbaar Ministerie op de door de verdediging gepresenteerde wensen tot nader onderzoek.
Gisteren en vandaag stonden in het teken van de reactie van het Openbaar Ministerie (OM) op de op 3, 4 en 5 november door de verdediging gepresenteerde wensen tot nader onderzoek. Het OM meent dat een enkele wens kan worden ingewilligd en dat aan alle andere wensen voorbij moet worden gegaan.

Verder is gesproken over de in het zittingsblok van juni 2020 door de verdediging ingediende verzoeken tot nader onderzoek, waarop nog moet worden beslist. Ook het OM heeft een aantal vorderingen ingediend, waarop de verdediging heeft gereageerd.

Reactie OM in hoofdlijnen op nieuwe verzoeken
Afwijzen
Veel van het onderzoek waar de verdediging om vraagt, zegt het OM al te hebben gedaan. Daarnaast is in de ogen van het OM bij tal van wensen onvoldoende onderbouwd waarom dat van belang of noodzakelijk is. Daarbij wijst hij erop dat het enkele feit dat een verdachte het niet eens is met de uitkomst van een onderzoek of met een verklaring van een getuige, onvoldoende is om nader onderzoek toe te staan. Onderzoek moet, zo heeft het OM gesteld, opheldering kunnen geven of relevante informatie kunnen opleveren zodat het kan bijdragen aan de waarheidsvinding. Verzoeken tot het horen van medeverdachten die tot nu toe nergens op hebben gereageerd of via de media hebben laten weten niet te willen meewerken, zouden moeten worden afgewezen omdat niet aannemelijk is dat zij (binnen een aanvaardbare termijn) kunnen worden gehoord. Datzelfde geldt voor de gevraagde getuigen die volgens verschillende berichten zijn overleden.

Toewijzen
Het OM heeft de video getoond die op internet is verschenen van een interview met een van de medeverdachten. De verklaring van die medeverdachte in dat interview geeft reden om aan te nemen dat die medeverdachte nu wel vragen zou kunnen en willen beantwoorden die bijdragen aan de waarheidsvinding. Het OM vindt daarom dat het verzoek van de verdediging om deze medeverdachte als getuige te horen, moet worden toegewezen.

Statenklacht
In reactie op het verzoek van de verdediging over de door de Nederlandse regering bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) ingediende klacht tegen de Russische Federatie, heeft het OM gewezen op zijn zelfstandige, onpartijdige taak in het Nederlands rechtsbestel. Het OM heeft aangegeven uit te zijn op waarheid en gerechtigheid en vrij te zijn om zijn oordeel over de zaak aan te passen als het onderzoek daar aanleiding voor zou geven. Verder benadrukt het OM dat die procedure los staat van deze strafzaak en dat daarin een andere vraag moet worden beantwoord dan in deze strafzaak.

Eerdere verzoeken verdediging
Op 3 juli 2020 heeft de rechtbank op een flink aantal eerdere verzoeken tot nader onderzoek nog niet beslist, omdat voor een goede beoordeling daarvan belangrijk was om de proceshouding van de verdachte af te wachten. De verdediging heeft zich in een brief uitgelaten over die verzoeken en een paar verzoeken ingetrokken. Het OM heeft daarop gereageerd, mede in het licht van de vorige week door de verdediging getoonde verklaring van verdachte.

Vorderingen OM
Het OM heeft gevorderd de video’s met de verklaringen van twee verdachten, die in dit zittingsblok op zitting zijn getoond, toe te voegen aan het dossier van alle vier verdachten. Ook heeft het OM gevorderd dat een volledig en nog eens op juistheid gecontroleerd transcript van die video’s aan de dossiers wordt toegevoegd. Verder heeft het OM een eerder door hem gedaan en afgewezen verzoek herhaald om de rechter-commissaris opdracht te geven een samenstelling te maken van de verhooropname van een gehoorde, en volgens het OM belangrijke, getuige, zodat die opname eventueel bij de inhoudelijke behandeling kan worden getoond.

De verdediging verzet zich tegen toewijzing van de eerder afgewezen vordering die gaat over de verhooropname van de getuige. De verdediging stelt zich verder op het standpunt dat de video’s die het OM op zitting heeft getoond, alleen aan het dossier kunnen worden toegevoegd als er onderzoek naar gedaan kan worden.

In de zaken van de drie verdachten die niet zijn verschenen en zich ook niet laten bijstaan door een advocaat, heeft de rechtbank beslist dat de door de verdediging opgenomen en getoonde video’s met een verklaring van hun cliënt, met een goed transcript, in de procesdossiers zal worden gevoegd.

Verzoek Rechtsbijstandsteam
Het Rechtsbijstandsteam (RBT) heeft gevraagd om meer stukken te ontvangen dan het RBT tot nu toe heeft gekregen.

Verdere planning
De rechtbank zal op 25 november 2020 om 13.00 uur beslissen welke verzoeken van de verdediging en welke vorderingen van het OM wel en welke niet worden toegewezen. Als dat niet voor alle verzoeken lukt, zal de rechtbank dan beslissen hoe verder met die verzoeken zal worden omgegaan.
De zaken van de andere drie verdachten zullen op 1 februari 2021 worden voortgezet.

Overzicht zittingsdagen 2021

Gepubliceerd op 13 november 2020, 20:00 CET

47

https://www.courtmh17.com/nieuws/2020/z … -2020.html
Zitting gaat verder op woensdag 25 november 2020
De rechtbank zal op 25 november 2020 om 13.00 uur beslissen over verzoeken van de verdediging en vorderingen van het OM.
De rechtbank zal op 25 november 2020 om 13.00 uur beslissen welke verzoeken van de verdediging en welke vorderingen van het OM wel en welke niet worden toegewezen. Als dat niet voor alle verzoeken lukt, zal de rechtbank dan beslissen hoe verder met die verzoeken zal worden omgegaan.
De zaken van de andere drie verdachten zullen op 1 februari 2021 worden voortgezet.

48

https://www.courtmh17.com/nieuws/2020/r … -2020.html
Met deze uitspraak is een einde gekomen aan de regiefase van het proces.
De rechtbank heeft een tussenuitspraak gedaan. Daarin zijn beslissingen genomen op alle onderzoekswensen die door de verdediging en het Openbaar Ministerie bij eerdere zittingen zijn ingediend.

Met deze uitspraak is een einde gekomen aan de regiefase van het proces.

Wijze van beoordeling
De rechtbank heeft uitgelegd op welke wijze de onderzoekswensen zijn beoordeeld. Eén van de aspecten die hierbij van belang zijn is het beginsel van equality of arms. Dit beginsel is opgenomen in artikel 6 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de mens (EVRM). Uit dit beginsel vloeit volgens de rechtbank niet voort dat de verdediging in staat moet worden gesteld het onderzoek zoals door het Openbaar Ministerie is uitgevoerd, volledig over te doen. Het beginsel betekent ook niet dat de verdediging recht heeft op alle informatie uit het onderzoek van het Openbaar Ministerie en evenmin dat de verdediging een onbegrensd recht heeft op bevraging van (alle) getuigen en of deskundigen en de gelegenheid moet hebben om de methoden en resultaten van het onderzoek van het Openbaar Ministerie te controleren. Het beginsel equality of arms betekent wél dat de verdediging het procesdossier goed moet kunnen lezen en met haar cliënt moet kunnen bespreken. De verdediging moet belastend bewijs kunnen toetsen en - als daar aanleiding voor is - daarnaar nader onderzoek kunnen doen. De verdediging moet ook de kans krijgen ontlastend bewijs naar voren te brengen. Een ander beginsel uit artikel 6 EVRM is dat het strafproces binnen een redelijke termijn moet worden afgerond. Daarom moeten onderzoekswensen die over belastend- en ontlastend bewijs gaan, door de verdediging zo spoedig mogelijk worden ingediend.

De rechtbank heeft de verdediging gevraagd haar onderzoekswensen in 2 delen op te splitsen: onderzoekswensen die kunnen worden gedaan zonder overleg met de cliënt, en onderzoekswensen nadat de verdediging overleg met haar cliënt heeft gehad. Het eerste deel heeft de verdediging in het zittingsblok van 28 september 2020 kunnen indienen en het tweede deel in het zittingsblok van november 2020. De verdediging heeft gezegd dat zij verschillende onderzoekswensen al in september klaar had, maar dat zij deze wilde aanpassen naar aanleiding van het overleg met haar cliënt. Volgens de rechtbank was de verklaring van de verdachte die hij in oktober 2020 heeft afgelegd echter niet anders dan zijn verklaring die hij kennelijk ook al in februari 2020 had afgelegd. De rechtbank vindt daarom dat een groot deel van de onderzoekswensen die de verdediging nu in november heeft ingediend, al eerder had kunnen indienen.

De rechtbank heeft steeds beoordeeld of de onderzoekswensen voor de verdediging voldoende relevant zijn om toe te wijzen. Later ingediende onderzoekswensen worden door de rechtbank strenger beoordeeld en kunnen daarom worden afgewezen. De verdediging moet steeds duidelijk maken waarom een onderzoek relevant is voor haar verdediging.

Als de verdediging de betrouwbaarheid of geloofwaardigheid van informatie wil toetsen, dan moet de verdediging concreet aangeven waarom die informatie onbetrouwbaar of ongeloofwaardig is. Als de verdediging dat niet kan, dan is er volgens de rechtbank sprake van een fishing expedition. Dat wil zeggen: onderzoek - in de hoop - om informatie te verkrijgen die de verdediging kan gebruiken.

Als de verdediging zegt dat bepaalde informatie niet kan leiden tot de veroordeling van de verdachte, dan is dat niet zondermeer een goede motivering van een onderzoekswens. Óf informatie kan leiden tot een veroordeling of niet, is aan de rechtbank en komt in het eindvonnis te staan.

Onderzoekswensen die volgens de rechtbank zinloos zijn, worden afgewezen. Een voorbeeld is vragen stellen aan een getuige die al eerder heeft gezegd die vragen niet te kunnen beantwoorden omdat hij de kennis of expertise niet heeft.

De rechtbank heeft ook beoordeeld of een onderzoekswens ziet op belangrijk bewijs.

De verdediging hoeft niet aan te tonen op welke wijze MH17 is neergehaald. Dat is de taak van het Openbaar Ministerie. Als het Openbaar Ministerie dat niet voldoende kan aantonen, dan spreekt de rechtbank de verdachte vrij. Onderzoek naar een alternatief scenario is geen verdedigingsbelang. Maar, als de verdediging zegt dat uit het bewijs van het Openbaar Ministerie ook kan volgen dat er iets anders is gebeurd en dat daarom de verdachte niet schuldig is, dan zal de rechtbank dit beoordelen. De rechtbank heeft ook bekeken of de onderzoekswensen zien op direct-, of indirect bewijs.

De rechtbank heeft zich afgevraagd of het zinvol is om getuigen nader te ondervragen. De rechtbank vindt dat in deze zaak voorzichtig met getuigenverklaringen moet worden omgegaan omdat veel getuigen zich toen bevonden in een oorlogsgebied. Zij kunnen getraumatiseerd zijn, zich meer of minder betrokken voelen en sympathie hebben voor de één of de andere partij en getuigen kunnen elkaar - onbedoeld - hebben beïnvloed. Getuigenverklaringen kunnen daarom tegenstrijdig aan elkaar zijn. Daarom is het niet altijd zinvol die getuigen nogmaals te horen.

Beslissing op de onderzoekswensen
Hierna wordt beknopt weergegeven welk onderzoekswensen door de rechtbank worden ingewilligd. Omwille van de overzichtelijkheid wordt niet steeds aangegeven welke onderzoekswensen worden afgewezen. Daarvoor wordt verwezen naar het tussenvonnis van 25 november 2020. (dit wordt naar verwachting vrijdag 27 november 2020 gepubliceerd op rechtspraak.nl)

De onderzoekswensen van de verdediging betreffen 4 onderwerpen:
1. Alternatieve scenario’s;
2. Heeft een BUK-raket MH17 neergehaald;
3. Is die raket afgevuurd vanaf een landbouwveld nabij Pervomaisky;
4. De rol van de verdachte.

1. Alternatieve scenario’s
De rechtbank zal geen nader onderzoek gelasten naar alternatieve scenario’s voor het neerhalen van MH17. De rechtbank vindt dat de verdediging niet heeft aangetoond dat een alternatief scenario ook mogelijk is met het bewijs dat het Openbaar Ministerie heeft aangevoerd voor het hoofd scenario. De rechtbank vindt ook dat het voor de verdediging relevanter is om het hoofdscenario kritisch te kunnen beoordelen. Onderzoek naar het warplane-scenario, waarbij MH17 door een gevechtsvliegtuig is neergehaald, wijst de rechtbank daarom af.
De rechtbank wijst het verzoek van de verdediging toe met betrekking tot twee getuigen die volgens de verdediging kunnen zeggen of het schadebeeld past bij een BUK-raket, of een ander wapen. Eén van deze twee getuigen kan de verdediging meenemen naar de reconstructie van MH17. De rechter-commissaris heeft al eerder van de rechtbank de opdracht gekregen een deskundige van Almaz-Anty te benoemen die kan verklaren of het schadebeeld van MH17 past bij een BUK-raket.
Eerder heeft de rechtbank opdracht gegeven tot nader onderzoek naar de werking van de BUK-raket de berekening van het afvuurgebied en het schadebeeld. De verdediging mag een NFI-deskundige hierop nader bevragen.

2. Heeft een BUK-raket MH17 neergehaald?
Het NFI-rapport is van groot belang bij de beoordeling van deze strafzaak. De rechter-commissaris krijgt de opdracht om een NFI-deskundige te bevragen die een samenvattend rapport heeft opgesteld. De vragen mogen alleen gaan over de kennis en expertise van de deskundige en over wat hij heeft beschreven in zijn samenvattend rapport. De verdediging kan bij het eerder opgedragen onderzoek naar de werking van een BUK-raket, de afvuurlocatie en het schadebeeld haar vragen stellen aan deskundigen van het Nederlands Lucht en Ruimtevaartcentrum, de Royal Military Academy, Almaz-Antey en TNO. Over de manier waarop de deskundigen worden bevraagd, beslist de rechter-commissaris.

3. Is die raket afgevuurd vanaf een landbouwveld nabij Pervomaisky?
De rechtbank vindt het bewijs dat door onderzoek door deskundigen is gedaan belangrijker dan verklaringen van getuigen. Ook vindt de rechtbank bewijs van de afvuurlocatie belangrijker dan bewijs dat gaat over de aan- en afvoerroute van de BUK-Telar.

De rechtbank heeft eerder al beslist getuigen te horen die hebben verklaard over de afvuurlocatie. Daar wordt nu nog een getuige aan toegevoegd. Ook een kolonel die destijds de leiding zou hebben gehad over de 53e AAM brigade die de BUK-raket zou hebben vervoerd, kan worden gehoord. De rechtbank merkt daarbij op dat het verzoek om de kolonel te horen nu wordt gedaan door de verdachte, een onderdaan van de Russische Federatie, zodat de Russische overheid nu mogelijk wel informatie verstrekt over deze brigade.

De rechtbank wijst toe het nader horen van 3 getuigen die hebben verklaard over hun waarnemingen in de directe omgeving van de Furshet-supermarkt in Snizhne. De rechtbank gaat er namelijk van uit dat het Openbaar Ministerie het bewijs van de betrokkenheid van de verdachte bij het neerhalen van MH17 ook wil baseren op zijn aanwezigheid in de directe omgeving van die supermarkt. Omdat de verdachte zijn aanwezigheid heeft ontkend, heeft de verdediging er belang bij die getuigen nader te bevragen.

Omdat de rechtbank al eerder nader onderzoek heeft opgedragen naar mogelijke manipulatie van beeldmateriaal over de aan- en afvoerroute, en omdat bewijs over de aan- en afvoerroute minder belangrijk is, wordt nader en meer onderzoek daarover afgewezen. De rechtbank geeft wel opdracht tot nader onderzoek over een afwijkende schaduw op een foto. Ook een getuige die met name over de situatie bij de supermarkt heeft verklaard, mag door de verdediging nader worden bevraagd. Verder wordt de rechter-commissaris de opdracht gegeven bepaalde telecomgegevens de verifiëren.

Het verzoek van de verdediging om een medeverdachte te horen over het gebruik van bepaalde termen in telefoongesprekken en de betekenis daarvan, heeft de rechtbank toegewezen. Uit een video-verklaring van deze medeverdachte leidt de rechtbank af dat hij wil verklaren.

De rechtbank heeft het Openbaar Ministerie opgedragen bepaalde processen-verbaal waarom de verdediging had verzocht, en een NFI-rapport over een explosievenonderzoek toe te voegen aan de procesdossier.

Een getuige die heeft verklaard aanwezig te zijn geweest bij het checkpoint bij Pervomaisky, mag door de verdediging nader worden gehoord. Dat geldt ook voor een getuige die heeft verklaard kort na het neerstorten op de afvuurlocatie te zijn geweest en daar beeld- en videomateriaal heeft gemaakt. Ook de eigenaar of gebruiker van het landbouwveld bij Pervomaisky mag nader worden gehoord.

4. De rol van de verdachte
De verdachte heeft in een video-opname die op de zitting van september is vertoond, commentaar gegeven op telefoongesprekken die in de video zijn afgespeeld. De verdachte heeft volgens de rechtbank niet de locatiegegevens van die gesprekken betwist. Ten aanzien van 1 telefoonnummer beslist de rechtbank dat nader onderzoek moet plaatsvinden naar de vraag of de verdachte aan een aantal met dat nummer gevoerde gesprekken heeft deelgenomen. Onderzoek daarnaar zou volgens de rechtbank kunnen gebeuren door een vergelijking te maken van de stem in de telefoongesprekken met de stem van de verdachte in het video-materiaal dat nu van de verdachte beschikbaar is.

Omdat verdachte ervan wordt beschuldigd dat hij samen met medeverdachten de strafbare feiten heeft gepleegd, vindt de rechtbank dat de verdediging er belang bij heeft om de medeverdachten te kunnen horen. De rechter-commissaris krijgt de opdracht te onderzoeken of dit mogelijk is. De medeverdachten kunnen dan verklaren als getuige, niet als verdachte. De rechtbank denkt dat het mogelijk is dat de medeverdachten hiertoe bereid zijn.

De verdediging mag een getuige horen die in de nabijheid van de afvuurlocatie zou zijn geweest en die heeft verklaard over 'Giurza' die in Snizhe zou zijn geweest.

De eerder genoemde kolonel/commandant van de 53e brigade kan ook door de verdediging nader worden gehoord over de rol van de verdachte. Ook het horen van een getuige die contact zou hebben gehad met de bemanning van de BUK-Telar, mag worden gehoord.

De verdachte heeft te kennen gegeven bereid te zijn schriftelijke vragen van de rechtbank te beantwoorden. De rechtbank vindt echter dat de normale gang van zaken gevolgd moet worden. Dat betekent dat de rechtbank de verdachte uitnodigt op de zitting te verschijnen en daar vragen te beantwoorden van alle procespartijen.

Verzoeken van het rechtsbijstandsteam van de nabestaanden
Op verzoeken tot het ter beschikking stellen van - onderdelen van - het dossier, heeft de rechtbank beslist dat het rechtsbijstandsteam 1 exemplaar van het digitale dossier krijgt. Dit dossier mag niet verder worden verspreid.

Verzoeken van het Openbaar Ministerie
Het verzoek van het Openbaar Ministerie om een compilatie van beeldmateriaal samen te laten stellen van een getuige door de rechter-commissaris, wordt door de rechtbank afgewezen. Het Openbaar Ministerie wil deze vertonen bij de inhoudelijke behandeling en vindt de impact die de compilatie heeft van belang. De rechtbank heet dit verzoek al eerder afgewezen en blijft daarbij. De video van een medeverdachte zal de rechtbank voegen in het dossier.

De verdere planning van deze strafzaak
Na het afronden van de regiefase komt de inhoudelijke behandeling in zicht. Nu moeten eerst de toegewezen onderzoeken in gang worden gezet en afgerond. De rechtbank vindt het niet nodig dat alle onderzoeken moeten zijn afgerond, voordat de inhoudelijke behandeling begint. Wel moet duidelijk zijn welke nog niet zijn afgerond en hoe lang dat nog duurt.

Over de precieze wijze waarop de rechtbank de inhoudelijke behandeling wil gaan doen, zal zij voor 1 februari 2021 per brief met het Openbaar Ministerie en de verdediging bespreken.

De voorzitter heeft de zitting geschorst tot 1 februari 2021 om 10.00 uur.

Bij verschillen tussen deze tekst en de door de voorzitter uitgesproken tekst, geldt de tekst van het gepubliceerde tussenvonnis (publicatie naar verwachting op vrijdag 27 november 2020 op rechtspraak.nl.


Gepubliceerd op 25 november 2020, 19:59 CET

49

https://www.courtmh17.com/en/news/2020/ … -2021.html

Свернутый текст

Hearing on the merits in the MH17 criminal trial expected in June 2021
On Monday 7 June 2021 the District Court of The Hague will open the hearing on the merits in the MH17 criminal trial.

On Wednesday 25 November 2020 the pretrial stage was concluded in the MH17 criminal proceedings. The court referred the trial to the examining magistrate for additional investigation. By now the examining magistrate has notified the court regarding the progress envisaged in that investigation. Based on this information, the court has drafted a provisional schedule.

The next hearing date will be on Monday 1 February 2021. The topics to be addressed there include how this additional investigation is progressing and the status of damage claims submitted by the relatives and the application by the Public Prosecution Service to inspect the reconstruction of the MH17.

At the hearing on 15 April 2021 the court will decide whether and if so when such inspection will take place. If the court decides to conduct an inspection, this is expected to happen in May 2021.

If the investigation by the examining magistrate proceeds as expected, the court will start the hearing on the merits in the MH17 criminal trial on Monday 7 June 2021.

Published 18 December 2020, 14:30 CET

Слушание по существу уголовного дела MH17 ожидается в июне 2021 года
В понедельник, 7 июня 2021 года, Окружной суд Гааги откроет слушание по существу уголовного дела MH17.
В среду, 25 ноября 2020 года, завершилась досудебная стадия уголовного производства по делу MH17. Суд направил дело следственному судье для дополнительного расследования. К настоящему времени следственный судья уведомил суд о ходе расследования. Основываясь на этой информации, суд составил предварительный график.

Следующее слушание состоится в понедельник, 1 февраля 2021 года. На нем будут рассмотрены темы, в том числе, как продвигается это дополнительное расследование, и статус требований о возмещении ущерба, представленных родственниками, и заявление прокуратуры о проверке реконструкции MH17. .

На слушании 15 апреля 2021 года суд решит, будет ли такая проверка проводиться и если да, то когда. Если суд решит провести проверку, ожидается, что это произойдет в мае 2021 года.

Если расследование следственного судьи пойдет, как ожидалось, суд начнет слушание по существу уголовного дела MH17 в понедельник, 7 июня 2021 года.

Опубликовано 18 декабря 2020, 14:30 CET

50

https://twitter.com/CourtMH17/status/13 … 1543051265

Persrechter Marije Knijff over het MH17 strafproces: 'Iedereen moet kunnen zien dat de Nederlandse rechtspraak onafhankelijk en onpartijdig is'.

51

https://www.courtmh17.com/nieuws/2021/a … praak.html

Avondklok heeft beperkte invloed op de Rechtspraak
Rechtzoekenden en professionals vallen onder uitzonderingen
De door het kabinet aangekondigde avondklok heeft beperkte invloed op de Rechtspraak. De avondklok gaat in op 23 januari 2021 en geldt van 21.00 tot 04.30 uur. In een gering aantal rechtszaken is rond dat tijdstip nog zitting. Rechtzoekenden en professionals die daarbij aanwezig moeten zijn, vallen onder de uitzonderingenU verlaat Rechtspraak.nl (rijksoverheid.nl) die het kabinet heeft opgesteld. De Rechtspraak benadrukt dat het belangrijk is dat mensen naar een zitting komen als ze hiervoor uitgenodigd zijn.

52

https://www.courtmh17.com/nieuws/2021/r … -2021.html
Resumé van de dag maandag 1 februari 2021
Stand van zaken onderzoek van de rechtercommissaris, vorderingen schouw, vorderingen tot schadevergoeding, verzoeken van de verdediging en planning.

Zittingszaal
  Zittingszaal
Op de laatste zittingsdag van 25 november 2020 heeft de rechtbank de zaak verwezen naar de rechter-commissaris om nader onderzoek uit te voeren. Vandaag is besproken wat de stand van zaken is in de uitvoering van dat onderzoek en heeft de rechtbank een enkele opmerking gemaakt over de vordering van het Openbaar Ministerie tot een schouw van de reconstructie van de MH17. Verder heeft het Rechtsbijstandsteam van de nabestaanden zich uitgelaten over de stand van zaken met betrekking tot de indiening van vorderingen tot schadevergoeding door de nabestaanden. Ook heeft de verdediging enkele verzoeken gedaan.
De rechter-commissaris heeft schriftelijk aangegeven hoe het staat met het nog te verrichten onderzoek. Een deel van dat onderzoek is afgerond. Zo is een aantal getuigen gehoord, zijn deskundigen benoemd en zijn transcripten en vertalingen van video’s van verdachten gemaakt. In de komende maanden zullen meer getuigen worden gehoord en zullen deskundigen hun bevindingen rapporteren.

Vordering tot een schouw
De rechtbank zal nog een beslissing moeten nemen op de eerdere vordering van het Openbaar Ministerie tot het houden van een schouw. De rechtbank heeft nu al medegedeeld dat, als het tot een schouw komt, het aantal personen dat die schouw kan bijwonen beperkt zal zijn. Dat heeft te maken met de locatie waar de schouw dan zal plaatsvinden, op een militair en beveiligd terrein, in een hangar van beperkte omvang. Daarnaast gelden mogelijk  ook dan nog maatregelen in verband met COVID-19. De rechtbank zal, als een schouw wordt gehouden, voorzien in een livestream.

Vorderingen tot schadevergoeding
Op 31 augustus 2020 heeft de rechtbank bepaald dat voorlopig wordt aangenomen dat Oekraïens recht van toepassing is op de beoordeling van de door nabestaanden nog in te dienen vorderingen tot schadevergoeding. Het Rechtsbijstandsteam  heeft een advocatenkantoor in Oekraïne verzocht om, in samenwerking met een hoogleraar Oekraïens recht, haar te adviseren over het Oekraïense recht. De verwachting van het Rechtsbijstandsteam  is dat de vorderingen tot schadevergoeding uiterlijk op 15 april 2021 kunnen worden ingediend.

Verzoeken verdediging
De verdediging heeft een aantal verzoeken ingediend, zoals een verzoek tot het toevoegen van een aantal rapporten aan het dossier. De verdediging heeft verder een eerder ingediend en afgewezen verzoek tot het opvragen van registraties van apparaten die radaractiviteit kunnen hebben opgevangen, herhaald. Ook heeft de verdediging gevraagd om het verhoor van twee nieuwe getuigen. Over deze getuigen zou een recent door de rechter-commissaris gehoorde getuige hebben verklaard.

De verdediging heeft gemeld meer voorbereidingstijd nodig te hebben om samen met een kundig persoon de reconstructie van de MH17 te bezoeken. De verdediging wil dat de rechtbank bepaalt dat zij de beschikking krijgt over meer foto’s van de wrakstukken, zodat de kundig persoon aan de hand van alle beschikbare foto’s kan bepalen welke wrakstukken hij wenst te zien.

Het Openbaar Ministerie meent dat de verzoeken van de verdediging moeten worden afgewezen. Zo heeft de rechtbank het verzoek dat ziet op radaractiviteit al eerder afgewezen. Verder zijn van alle geborgen wrakstukken foto’s gemaakt, die allemaal al zijn verstrekt aan de verdediging. Ook ziet het Openbaar Ministerie niet in waarom er twee nieuwe getuigen gehoord zouden moeten worden, mede omdat er te weinig informatie over deze getuigen bekend is.

Verdere planning
De rechtbank zal op 8 februari 2021 om 14.00 uur beslissen over de vandaag gedane verzoeken.

53

https://twitter.com/CourtMH17/status/13 … 4857144320

Уголовный процесс по делу MH17 продолжается в 14:00 по центральноевропейскому времени.

54

https://twitter.com/CourtMH17/status/13 … 5505876994

De zitting gaat verder op donderdag 15 april om 10:00 uur. The hearing will resume at Thursday 15 April 10:00 a.m. CET.

55

https://www.courtmh17.com/nieuws/2021/r … -2021.html
Resumé van de dag maandag 8 februari 2021
Vandaag was een korte zitting waarbij de rechtbank beslissingen heeft genomen over verzoeken van de verdediging.
Verzoeken van de verdediging
De rechtbank heeft op de verzoeken van de verdediging als volgt beslist:

De rapporten van Almaz-Antey van 2015 en 2016 zullen worden toegevoegd aan het strafdossier.

De rechtbank laat de mogelijkheid open dat de rechter-commissaris de deskundigen van Almaz-Antey, het NLR en de RMA, die bij de rechter-commissaris worden gehoord, in de gelegenheid stelt de wrakstukken te bezichtigen als dat nodig is voor een goed begrip van de rapporten.

Het Openbaar Ministerie moet bij het OvV nagaan of zij over foto’s beschikt, die nog niet aan de verdediging ter inzage zijn gegeven en of die foto’s alsnog aan de verdediging ter beschikking kunnen worden gesteld.

Over het onderzoek naar spraakherkenning heeft de rechtbank beslist dat de verdachte de gelegenheid krijgt om uiterlijk op 22 februari 2021 te kennen te geven op welke tapgesprekken hij zichzelf herkent. Die tapgesprekken kunnen dan als referentie worden betrokken bij het onderzoek naar andere tapgesprekken.

De andere verzoeken van de verdediging zijn afgewezen.

Planning schadevergoedingsvordering
Over de planning van de behandeling van de schadevergoedingsvordering van de nabestaanden, heeft de rechtbank gezegd dat een definitieve planning pas mogelijk is als het grootste deel van de vorderingen is ontvangen zodat de rechtbank daar voldoende zicht op heeft gekregen.

Schouw van de reconstructie
Over een mogelijke schouw van de reconstructie heeft de rechtbank gezegd dat een beslissing daarover pas kan worden genomen als de deskundigen zijn gehoord bij de rechter-commissaris. Als dan duidelijk is of de deskundigen onderling verdeeld zijn over het mogelijk gebruikte wapen en de afvuurlocatie, wordt besloten tot een schouw. Omdat de schouw een omvangrijke operatie is, wordt het Openbaar Ministerie nu reeds de opdracht te geven om daar de voorbereidingen voor te treffen.

Verdere planning
De zitting is vandaag geschorst en wordt hervat op 15 april 2021 om 10.00 uur.

Geplande zittingsdagen in 2021


https://twitter.com/CourtMH17/status/13 … 4704581636
Слушания по уголовному делу MH17 все еще находятся на стадии досудебного рассмотрения. На слушании обсуждались вопросы о ходе расследования следственным судьей. Ожидается, что судебное разбирательство по существу начнется 7 июня 2021 года.

56

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie … E:2021:500

Instantie
Rechtbank Midden-Nederland
Datum uitspraak
11-02-2021
Datum publicatie
11-02-2021
Zaaknummer
UTR 19/2205-T
Rechtsgebieden
Bestuursrecht
Bijzondere kenmerken
Eerste aanleg - meervoudig
Tussenuitspraak
Inhoudsindicatie
De minister van Justitie en Veiligheid moet nader onderbouwen waarom een paar passages uit verschillende documenten over de vliegramp met vlucht MH17 niet openbaar gemaakt kunnen worden. Dat heeft de rechtbank Midden-Nederland besloten in een tussenuitspraak tussen RTL Nieuws en de minister. RTL Nieuws vroeg de minister op grond van de Wet openbaarheid bestuur (Wob) documenten openbaar te maken, maar dat verzoek is deels afgewezen of documenten zijn onleesbaar gemaakt.

RTL Nieuws diende een Wob-verzoek in voor de openbaarmaking van stukken rondom vlucht MH17. Het verzoek gaat om documenten die zijn opgenomen in het zogenoemde ‘Archief MH17’ voor zover dat onder het ministerie van Justitie en Veiligheid valt. Delen van dat archief vallen ook onder andere ministeries. In het archief van het ministerie van Justitie en Veiligheid zitten documenten en correspondentie van onder andere de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD), de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) en de Organisatie voor Veiligheid en Samenwering in Europa (OVSE). Het ministerie heeft naar aanleiding van het Wob-verzoek gezocht naar documenten waar RTL Nieuws om vraagt. Een deel van de gevonden documenten is openbaar gemaakt, maar een deel ook niet of slechts beperkt.

Om te kunnen bepalen of het ministerie terecht delen zwart maakte of documenten niet openbaar maakte heeft de rechtbank de stukken wel ingezien. De meervoudige kamer van de rechtbank Midden-Nederland is van oordeel dat de minister voor een aantal documenten meer uitleg moet geven waarom bepaalde passages niet openbaar zijn gemaakt. Dit gaat om drie delen van documenten. Namelijk een document van de NCTV aan de AIVD, MIVD en de politie, een intern verslag en een dreigingsanalyse voor de sector Luchthavens. Binnen zes weken moet de minister nader toelichten waarom deze passages geweigerd mogen worden op grond van de Wob. De rechtbank zal dan beoordelen of de nadere toelichting voldoende is of niet. Voor de overige documenten geldt dat de minister goed onderbouwde waarom deze niet openbaar gemaakt kunnen worden.

De rechtbank heeft ook beoordeeld of de minister naar aanleiding van het Wob-verzoek wel goed genoeg zocht naar relevante stukken. Volgens RTL Nieuws is dat niet het geval, maar daar gaat de bestuursrechter niet in mee. Er bestaat geen aanleiding om te twijfelen aan de zoekslag in het ‘Archief MH17’.

Vindplaatsen
Rechtspraak.nl
Verrijkte uitspraak
Uitspraak
RECHTBANK MIDDEN-NEDERLAND

Zittingsplaats Utrecht

Bestuursrecht

zaaknummer: UTR 19/2205-T

tussenuitspraak van de meervoudige kamer van 11 februari 2021 in de zaak tussen

RTL Nederland B.V., te Hilversum, eiseres

(gemachtigde: mr. R. Vleugels),

en

de Minister van Justitie en Veiligheid, verweerder

(gemachtigde: mr. drs. T.J. Sterkenburg).

57

Procesverloop

Bij besluit van 19 april 2018 (het primaire besluit) heeft verweerder het verzoek van eiseres om openbaarmaking van documenten over de vliegramp met MH17 op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) gedeeltelijk afgewezen.

Bij besluit van 26 april 2019 (het bestreden besluit) heeft verweerder het bezwaar van eiseres gegrond verklaard. Verweerder heeft daarbij een passage in document 4 alsnog openbaar gemaakt.

Eiseres heeft tegen het bestreden besluit beroep ingesteld.

Verweerder heeft een verweerschrift ingediend.

De rechtbank heeft verweerder verzocht de zienswijzen van de politie, de AIVD en de MIVD als gedingstuk over te leggen.

Verweerder heeft in reactie hierop deze zienswijzen ingebracht met het verzoek om geheimhouding, welk verzoek gedeeltelijk is toegewezen. Verweerder heeft daarna alsnog gelakte stukken ingediend, waarbij de rechtbank het verzoek om beperkte kennisneming heeft toegewezen.

Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 24 november 2020. Eiseres is verschenen, bijgestaan door haar gemachtigde. Verweerder heeft zich laten vertegenwoordigen door zijn gemachtigde.

Het Wob-verzoek

1. Een journalist van RTL Nieuws heeft namens eiseres op 19 juni 2017 een Wob-verzoek ingediend voor de index en de archieven van bestuursorganen die betrokken waren of zijn bij de ramp met vlucht MH17 en wat daarmee annex is (hierna: Archief MH17). Hierover is een bezwaarprocedure gevoerd, die ertoe heeft geleid dat eiseres dit verzoek heeft ingetrokken.

2. Op 10 januari 2018 heeft RTL Nieuws namens eiseres een nieuw, vervangend Wob-verzoek ingediend voor de index van het Archief MH17. Op 12 en 17 januari 2018 heeft eiseres dit verzoek nader gespecificeerd. Eiseres heeft verzocht om openbaarmaking op grond van de Wob van de volgende documenten:

(1) Alle documenten met betrekking tot het verzoek van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) uit april 2014 aan de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) en aan de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) om dreigingsanalyses te maken van de veiligheid van de luchtvaart in verband met de situatie in Oekraïne.

(2) Alle correspondentie gewisseld tussen de NCTV en de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over de dreigingsanalyse van april 2014.

(3) Alle documenten met betrekking tot het Kiev-memorandum.

(4) Alle correspondentie en onderliggende documenten over de halfjaarlijkse dreigingsanalyse uit 2014 van de NCTV over de burgerluchtvaart.

(5) Alle documenten inzake het document van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) van 7 maart 2014.

(6) Alle onderliggende documenten met betrekking tot de factsheet ‘Vliegen boven Oekraïne’.

(7) De ‘notice to airmen’ (NOTAM) van 3 april 2014 van de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) (opgevraagd op 18 juli door het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu).

(8) Documenten met betrekking tot de verklaring van 6 mei 2014 van de European Civil Aviation Conference (ECAD) – DGCA-overleggen, die is gedeeld met de NCTV.

(9) Documenten met betrekking tot de State letter van de International Civil Aviation Organization (ICAO) van 2 april 2014.

(10) De informatie over het luchtruim boven Oekraïne. Deze informatie omvat onder meer een honderdtal incidenten in het luchtruim boven de Krim, waaronder het jammen/storen van de communicatie met het vliegverkeer.

(11) Alle meldingen uit het European Coordination Centre for Accidents and Incident Reporting Systems (Eccairs) uit 2014 over Oekraïne.

(12) (geactualiseerde) Werkafspraken uit 2013 met luchtvaartmaatschappijen over meldingen en waarschuwingen.

(13) Alle documenten die door of namens Nederlandse bestuursorganen inzake de MH17-vlucht van 17 juli 2014, waaronder de ramp met de nasleep, zijn gewisseld met Duitsland, Rusland, Maleisië, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Oekraïne. Documenten inzake Nederlandse lopende opsporing in strafrechtelijke zin mogen buiten beschouwing gelaten worden.

Het bestreden besluit

3. Verweerder heeft het verzoek voor wat betreft een aantal documenten overgedragen aan de Ministers van Algemene Zaken, Buitenlandse Zaken, Infrastructuur en Waterstaat, Defensie en aan de korpschef van politie, omdat een deel van de documenten bij hen berust. Verweerder heeft het verzoek in behandeling genomen voor de resterende documenten die bij de onder zijn verantwoordelijkheid vallende NCTV berusten. Dat zijn de vijf punten genoemd in het Wob-verzoek onder 1, 2, 4, 8 en 12. Verweerder heeft na inventarisatie 6 documenten aangetroffen die onder dit Wob-verzoek vallen. Dit betreft:

1) Aanvraag dreigingsanalyse ten behoeve van het Alerteringssysteem Terrorismebestrijding (Atb) sector Luchthavens van 8 april 2014;

2) Dreigingsanalyse ten behoeve van het Atb sector Luchthavens (politie) van 21 mei 2014;

3) Aanvraag dreigingsanalyse ten behoeve van het Atb sector Luchthavens van 22 september 2014;

4) Dreigingsanalyse ten behoeve van het Atb sector Luchthavens (politie) van 6 november 2014;

5) Draft Statement Ukraine van 6 mei 2014;

6) Directoraat-Generaal Bereikbaarheid, verslag (intern) van 9 mei 2014 van ECAD-DGCA.

4. Verweerder heeft de documenten opgenomen in een inventarislijst die als bijlage deel uitmaakt van het primaire besluit. Verweerder heeft de documenten met de nummers 1 en 3 met het primaire besluit gedeeltelijk openbaar gemaakt. Openbaarmaking van het restant is geweigerd met een beroep op artikel 10, tweede lid, onder e, van de Wob, en omdat het buiten de bestuurlijke aangelegenheid van het Wob-verzoek valt. De openbaarmaking van de documenten 2 en 4 heeft verweerder ook geweigerd omdat de informatie buiten de bestuurlijke aangelegenheid valt. In het bestreden besluit heeft verweerder document 4 alsnog gedeeltelijk openbaar gemaakt, voor zover dat document ziet op de situatie in Oekraïne. Voor de openbaarmaking van de documenten 5 en 6 heeft verweerder verwezen naar het besluit van 27 mei 2015 van de Minister van Infrastructuur en Milieu dat reeds is gepubliceerd op de website van de Rijksoverheid. Openbaarmaking van document 5 is geheel geweigerd op grond van artikel 10, tweede lid, onder a, van de Wob, waarbij voor de motivering wordt verwezen naar het besluit van de Minister van Infrastructuur en Milieu van 27 mei 2015. Document 6 is geheel geweigerd op grond van artikel 11, eerste lid, van de Wob, waarbij voor de motivering naar hetzelfde besluit van 27 mei 2015 wordt verwezen.

5. In de bezwaarprocedure heeft verweerder een nieuwe zoekslag gedaan, die volgens hem volledig is geweest. De dreigingsanalyses van de AIVD van 20 mei 2014 en die van de MIVD van 30 mei 2014 en 10 november 2014 maken geen deel uit van het Archief MH17. Zij bevatten ook geen informatie over de veiligheidssituatie in Oekraïne of informatie die anderszins is te relateren aan de vliegramp met de MH17. Deze informatie valt volgens verweerder dus buiten het Wob-verzoek. Verweerder heeft naar aanleiding van de concretisering van het Wob-verzoek één document aangetroffen bij zijn ministerie (document 7) dat niet uitsluitend betrekking heeft op het strafrechtelijk onderzoek, namelijk een brief van 17 juni 2015 aan de Russische Federatie, die de Minister van Buitenlandse Zaken ter kennisgeving ook aan verweerder heeft gezonden. Dit document is beoordeeld in het besluit op bezwaar van de Minister van Buitenlandse Zaken. Verweerder ziet geen aanleiding om dit document op een andere wijze te beoordelen en verwijst daarom naar genoemd besluit.

De standpunten van partijen

6. Eiseres voert - kort samengevat - aan dat verweerder ten onrechte heeft aangenomen dat de periode voorafgaande aan de MH17-vliegramp buiten de bestuurlijke aangelegenheid valt van het Wob-verzoek. Volgens eiseres valt die periode ook onder de bestuurlijke aangelegenheid ‘MH17’ om een zo accuraat mogelijk beeld van de op het moment van de ramp beschikbare informatie te verkrijgen. In het Wob-verzoek staat niet dat de bestuurlijke aangelegenheid alleen MH17 is, maar ‘MH17 en wat daarmee samenhangt’. Alle MH17-documenten, inclusief aanpalende, moeten worden opgevat als vallend binnen de opgegeven bestuurlijke aangelegenheid en binnen het Archief MH17. Eiseres stelt zich op het standpunt dat de rapportages van de AIVD en MIVD ook onder de Wob beoordeeld moeten worden. Op de zitting heeft eiseres toegelicht dat het haar met name gaat om de documenten 1, 5 en 6 en de omgevingsdocumenten die zijn ontstaan naar aanleiding van het doorsturen van Eccairs-meldingen uit 2014.

7. Verweerder erkent dat ook documenten over de periode van voor de vliegramp met de MH17 relevant kunnen zijn voor het Wob-verzoek. Het Archief MH17 bevat deze ook. Dat betekent echter niet dat alle documenten van voor de vliegramp die op enigerlei wijze betrekking hebben op de burgerluchtvaart onder de reikwijdte vallen van het verzoek. Verweerder heeft vastgesteld dat niet al die documenten een link hebben met de MH17 of met het oosten van Oekraïne. De documenten die vallen onder de reikwijdte van het Wob-verzoek moeten ten minste enige link hebben met de MH17 of het oosten van Oekraïne. De door eiseres genoemde documenten zijn door verweerder beoordeeld, maar een aantal daarvan bestaat niet of valt volgens hem niet onder de reikwijdte van het verzoek.

Oordeel rechtbank

Weigering tot (gedeeltelijke) openbaarmaking

8. De vraag die de rechtbank moet beantwoorden is of verweerder terecht (gedeeltelijke) openbaarmaking heeft geweigerd - of in het geval van een relatieve weigeringsrond heeft kunnen weigeren - op grond van de artikelen 10 en 11 van de Wob of omdat deze informatie niet onder deze bestuurlijke aangelegenheid valt. Het wettelijk kader wordt als bijlage aan deze uitspraak toegevoegd. Bij een relatieve weigeringsgrond, waarvan sprake is in artikel 10, tweede lid, van de Wob, moet het bestuursorgaan altijd een belangenafweging maken.

9. De rechtbank heeft kennis genomen van alle documenten waarvan de geheimhouding is toegewezen, zoals vermeld op de inventarislijst, alsmede van de dreigingsanalyses van de AIVD en MIVD. Eiseres heeft toestemming verleend om uitspraak te doen mede op de grondslag van de stukken waarop de geheimhouding ziet. De rechtbank stelt vast dat het beroep niet ziet op de weigering van informatie op grond van artikel 10, tweede lid, onder e, van de Wob, zodat de rechtbank dat onderdeel niet beoordeelt.

10. De rechtbank stelt allereerst vast dat partijen het erover eens zijn dat de reikwijdte van het Wob-verzoek betreft: de vliegramp met vlucht MH17 en de vorming van een archief over deze bestuurlijke aangelegenheid. Eiseres heeft verduidelijkt dat dit ook documenten betreft die daarmee samenhangen. Hierna zal op de verschillende documenten worden ingegaan.

11. Document 1 Aanvraag dreigingsanalyse t.b.v. Atb sector Luchthavens van 8 april 2014

Dit document is afkomstig van de NCTV en verspreid onder de AIVD, MIVD en de politie. Verweerder heeft dit document gedeeltelijk openbaar gemaakt en drie blokken tekst weggelakt met de motivering dat dit buiten de bestuurlijke aangelegenheid valt. Met betrekking tot de eerste twee weggelakte stukken tekst is de rechtbank van oordeel dat verweerder voldoende heeft gemotiveerd waarom dit niet onder de reikwijdte van het Wob-verzoek valt. Zonder nadere motivering is echter niet duidelijk waarom de informatie die volgt achter het stuk tekst: “Is er sprake van eerdere inschattingen/analyses” buiten dit Wob- verzoek valt. Verweerder zal in de gelegenheid gesteld worden om dit motiveringsgebrek te herstellen.

12. Document 2 Dreigingsanalyse t.b.v. Atb sector Luchthavens (Politie) van 21 mei 2014 Dit document is afkomstig van de politie en gericht aan de NCTV. Verweerder heeft openbaarmaking van dit document geheel geweigerd omdat dit document volgens verweerder buiten de bestuurlijke aangelegenheid valt. De rechtbank is van oordeel dat verweerder dit stuk terecht heeft geweigerd openbaar te maken, omdat het document geen informatie bevat over MH17, het luchtruim boven Oekraïne, of iets dat daarmee samenhangt.

13. Document 3 Aanvraag dreigingsanalyse t.b.v. Atb sector Luchthavens van 22 september 2014)

Dit document is afkomstig van de NCTV en door verweerder gedeeltelijk openbaar gemaakt. Twee blokken tekst zijn weggelakt, omdat dit volgens verweerder buiten de bestuurlijke aangelegenheid valt. De rechtbank is van oordeel dat de weggelakte informatie buiten de reikwijdte van het verzoek valt en verweerder dus terecht heeft geweigerd deze informatie openbaar te maken.

14. Document 4 Dreigingsanalyse t.b.v. Atb sector Luchthavens (Politie) van 6 november 2014

Dit document is afkomstig van de politie en niet openbaar gemaakt, met uitzondering van een blok tekst over de acute situatie in Oekraïne. Die informatie is in het bestreden besluit openbaar gemaakt. De rechtbank stelt vast dat de rest van het document niet op deze bestuurlijke aangelegenheid ziet en verweerder dit dus terecht heeft geweigerd openbaar te maken.

15Document 5 Draft Statement Ukraine van 6 mei 2014
Dit is een document dat aanvankelijk berustte bij de Minister van Infrastructuur en Milieu. Het document is al beoordeeld in het besluit van 27 mei 2015 van deze minister en geheel geweigerd op grond van artikel 10, tweede lid, onder a, van de Wob. Hieraan is in dat besluit ten grondslag gelegd dat het een concept betreft dat standpunten bevat van de betrokken internationale organisaties die niet zijn geaccordeerd door deze partijen. Bij openbaarmaking van dergelijke concepten is het belang van de betrekkingen van Nederland met deze organisaties in het geding. Dit belang zou kunnen worden geschaad als dit document openbaar zou worden gemaakt. De betrokken organisatie moet ervan uit kunnen gaan dat dergelijke concepten vertrouwelijk blijven. In de tussenuitspraak van 18 november 20181 is geoordeeld dat de Minister van Infrastructuur en Milieu het herzieningsverzoek van eiseres terecht heeft afgewezen.

16. Verweerder neemt de motivering in het huidige besluit over en ziet in het tijdsverloop geen reden om hier nu anders over te oordelen. Eiseres stelt echter dat er sprake is van nieuwe feiten, omdat gebleken is dat deze documenten door het ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn doorgezonden aan de NCTV. Daarnaast blijkt uit aanvullend onderzoek dat deze documenten wel over het luchtruim van Oekraïne handelen en dat het gaat om documenten die inmiddels vertrouwelijk naar de Tweede Kamer zijn gestuurd.

16. De rechtbank is met verweerder van oordeel dat duidelijk is dat dit document een concept betreft dat niet bedoeld is om openbaar te worden gemaakt. Verweerder heeft op grond van de voornoemde bepaling van de Wob openbaarmaking kunnen weigeren, omdat het openbaar maken van deze informatie niet opweegt tegen het belang van de betrekkingen van Nederland met internationale organisaties. Het tijdsverloop heeft hierin naar het oordeel van de rechtbank geen verandering gebracht zodat dit de beoordeling niet anders maakt.

18Document 6 DGB Verslag (intern) van 9 mei 2014
Dit is een document dat aanvankelijk berustte bij de Minister van Infrastructuur en Milieu. Het document is al beoordeeld in het besluit van 27 mei 2015 van deze minister. Hieraan is in dat besluit ten grondslag gelegd dat het definitieve verslag geheel is geweigerd op grond van artikel 11, eerste lid, van de Wob, omdat het zou gaan om een document dat is opgesteld ten behoeve van intern beraad en het persoonlijke beleidsopvattingen bevat. Nadien zou een officieel verslag van het document zijn gemaakt. Aangevoerd is dat voor zover feitelijke informatie in het document staat, dit zodanig verweven is met de persoonlijke beleidsopvattingen dat die daar niet los van kan worden gezien.

19. Verweerder neemt deze motivering in het huidige besluit over en de rechtbank zal dit beoordelen omdat volgens eiseres sprake is van nieuwe feiten. De rechtbank is van oordeel dat zonder nadere motivering niet vastgesteld kan worden dat het gehele verslag - ook ten aanzien van de feitelijkheden die er in genoemd worden - als persoonlijke beleidsopvatting moet gelden van de ambtenaar die het verslag heeft opgesteld voor intern beraad2. Dit behoeft daarom een nadere motivering van verweerder op dit punt. Verweerder zal in de gelegenheid gesteld worden om dit motiveringsgebrek te herstellen.

20Document 7 Correspondentie met de Russische Federatie
Dit is een document afkomstig van de Minister van Binnenlandse Zaken en is niet openbaar gemaakt door verweerder. Omdat hiertegen geen beroepsgronden zijn gericht, maakt dit geen onderdeel uit van het geschil en zal de rechtbank dit niet beoordelen.

21. Dreigingsanalyses voor de sector Luchthavens van de MIVD van 30 mei 2014 en 10 november 2014 en van de AIVD van 20 mei 2014

Deze documenten vallen volgens verweerder buiten de reikwijdte van het verzoek. Voor het document van de MIVD van 30 mei 2014 en voor het document van de AIVD van 20 mei 2014 heeft verweerder aangevoerd dat in deze dreigingsanalyses geen informatie is opgenomen die van belang is voor de vliegramp van vlucht MH17. De rechtbank is het daar mee eens. Voor het document van 10 november 2014 heeft verweerder aangevoerd dat dit document dateert van na de vliegramp en daarom niet van belang is. De rechtbank stelt vast dat het document van 10 november 2014 een antwoord betreft van de MIVD op de halfjaarlijkse update dreigingsanalyse van de NCTV. De rechtbank is van oordeel dat zonder nadere motivering van verweerder niet te volgen is waarom paragraaf 2.6 van dit document niet binnen de bestuurlijke reikwijdte van dit geschil valt. De enkele omstandigheid dat de rapportage dateert van na de vliegramp is daarvoor onvoldoende. Verweerder zal in de gelegenheid gesteld worden om dit motiveringsgebrek te herstellen.

22. In het kader van de zienswijzeprocedure met de AVID, MIVD en de politie zijn er e-mails uitgewisseld. Deze stukken zijn met verzoek om geheimhouding aan de rechtbank overhandigd. Uit de gelakte versie blijkt dat er overleg is geweest over wat er openbaar gemaakt mocht worden uit bepaalde documenten. Omdat de gronden zich hier niet op richten zal de rechtbank deze e-mails niet beoordelen.

Zoekslag

23. Eiseres heeft verder nog aangevoerd dat er meer omgevings- en onderliggende documenten moeten zijn van voor de vliegramp die ook een link hebben met vlucht MH17 en/of de situatie in Oekraïne en die betrekking hebben op de documenten 1 tot en met 6. De zoekslag is volgens eiseres onvoldoende geweest. Eiseres heeft op de zitting nog gesteld dat Eccairs-meldingen in 2014 naar de NCTV gestuurd zouden zijn en dat hier aanpalende documenten over moeten zijn.

24. Wanneer een bestuursorgaan stelt dat na onderzoek gebleken is dat een bepaald document niet of niet meer onder hem berust en een dergelijke mededeling de rechtbank niet ongeloofwaardig voorkomt, is het naar vaste jurisprudentie van de ABRvS3 in beginsel aan degene die om informatie verzoekt om aannemelijk te maken dat een bepaald document toch onder dat bestuursorgaan berust.

25. Er bestaat naar het oordeel van de rechtbank geen aanleiding om te twijfelen aan de mededeling van verweerder dat niet alle documenten in het Archief MH17 met een datum van vóór de vliegramp binnen de reikwijdte van dit verzoek vallen. De enkele stelling van eiseres, zonder dat zij daarvoor een concrete onderbouwing geeft, dat het niet anders kan dan dat er meer aanpalende documenten zijn, is in dit kader onvoldoende. Dat de verhuizing van Eccairs-meldingen naar de NCTV nieuwe documenten (‘omgevingsdocumenten’) moet hebben gecreëerd is dan ook onvoldoende aannemelijk gemaakt door eiseres. De rechtbank is daarom van oordeel dat niet aannemelijk is geworden dat de zoekslag van verweerder onvoldoende is geweest en dat er geen aanleiding is om te veronderstellen dat er nog andere aanpalende documenten zijn in relatie tot de MH17-ramp, die onder verweerder berusten en die niet op de inventarislijst staan vermeld.

Conclusie

26. De rechtbank ziet aanleiding om verweerder in de gelegenheid te stellen de gebreken - zoals geconstateerd in de overwegingen 11, 19 en 21 - te herstellen. Dat herstellen kan met een nieuwe beslissing, na of tegelijkertijd met intrekking van het nu bestreden besluit, of met een aanvullende motivering.

27. De rechtbank bepaalt de termijn waarbinnen verweerder de gebreken kan herstellen op zes weken na verzending van deze tussenuitspraak.

28. Verweerder moet zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen twee weken, aan de rechtbank meedelen of hij gebruik maakt van de gelegenheid de gebreken te herstellen. Als verweerder gebruik maakt van die gelegenheid, zal de rechtbank eiseres in de gelegenheid stellen binnen twee weken te reageren op de herstelpoging van verweerder. In beginsel, ook in de situatie dat verweerder de hersteltermijn ongebruikt laat verstrijken, zal de rechtbank zonder tweede zitting uitspraak doen op het beroep.

29. Het geding zoals dat na deze tussenuitspraak wordt gevoerd, blijft in beginsel beperkt tot de beroepsgronden zoals die zijn besproken in deze tussenuitspraak, omdat het inbrengen van nieuwe geschilpunten over het algemeen in strijd met de goede procesorde wordt geacht.

30. De rechtbank houdt iedere verdere beslissing aan tot de einduitspraak op het beroep. Dat betekent ook dat zij over de proceskosten en het griffierecht nu nog geen beslissing neemt.

58

Beslissing

De rechtbank:

- draagt verweerder op binnen twee weken aan de rechtbank mee te delen of hij gebruik maakt van de gelegenheid de gebreken te herstellen;

- stelt verweerder in de gelegenheid om binnen zes weken na verzending van deze tussenuitspraak de gebreken te herstellen met inachtneming van de overwegingen en aanwijzingen in deze tussenuitspraak;

- houdt iedere verdere beslissing aan.

Deze uitspraak is gedaan door mr. J.J. Catsburg, voorzitter, en mr. P.J.M. Mol en mr. K. de Meulder, leden, in aanwezigheid van mr. R.G. Kamphof, griffier. De beslissing is uitgesproken op 11 februari 2021 en zal openbaar worden gemaakt door publicatie op rechtspraak.nl.

de rechter is verhinderd deze uitspraak te ondertekenen

griffier voorzitter

Afschrift verzonden aan partijen op:

Rechtsmiddel

Tegen deze tussenuitspraak staat nog geen hoger beroep open. Tegen deze tussenuitspraak kan hoger beroep worden ingesteld tegelijkertijd met hoger beroep tegen de (eventuele) einduitspraak in deze zaak

Bijlage: Wettelijk kader

Artikel 10 Wet openbaarheid van bestuur

1. Het verstrekken van informatie ingevolge deze wet blijft achterwege voor zover dit:

a. de eenheid van de Kroon in gevaar zou kunnen brengen;

b. de veiligheid van de Staat zou kunnen schaden;

c. bedrijfs- en fabricagegegevens betreft, die door natuurlijke personen of rechtspersonen vertrouwelijk aan de overheid zijn meegedeeld;

d. persoonsgegevens betreft als bedoeld in de artikelen 9, 10 en 87 van de Algemene verordening gegevensbescherming, tenzij de verstrekking kennelijk geen inbreuk op de persoonlijke levenssfeer maakt.

2 Het verstrekken van informatie ingevolge deze wet blijft eveneens achterwege voor zover het belang daarvan niet opweegt tegen de volgende belangen:

a. de betrekkingen van Nederland met andere staten en met internationale organisaties;

b. de economische of financiële belangen van de Staat, de andere publiekrechtelijke lichamen of de in artikel 1a, onder c en d, bedoelde bestuursorganen;

c. de opsporing en vervolging van strafbare feiten;

d. inspectie, controle en toezicht door bestuursorganen;

e. de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer;

f. het belang, dat de geadresseerde erbij heeft als eerste kennis te kunnen nemen van de informatie;

g. het voorkomen van onevenredige bevoordeling of benadeling van bij de aangelegenheid betrokken natuurlijke personen of rechtspersonen dan wel van derden.

3 Het tweede lid, aanhef en onder e, is niet van toepassing voorzover de betrokken persoon heeft ingestemd met openbaarmaking.

4 Het eerste lid, aanhef en onder c en d, het tweede lid, aanhef en onder e, en het zevende lid, aanhef en onder a, zijn niet van toepassing voorzover het milieu-informatie betreft die betrekking heeft op emissies in het milieu. Voorts blijft in afwijking van het eerste lid, aanhef en onder c, het verstrekken van milieu-informatie uitsluitend achterwege voorzover het belang van openbaarmaking niet opweegt tegen het daar genoemde belang.

5 Het tweede lid, aanhef en onder b, is van toepassing op het verstrekken van milieu-informatie voor zover deze handelingen betreft met een vertrouwelijk karakter.

6 Het tweede lid, aanhef en onder g, is niet van toepassing op het verstrekken van milieu-informatie.

7 Het verstrekken van milieu-informatie ingevolge deze wet blijft eveneens achterwege voorzover het belang daarvan niet opweegt tegen de volgende belangen:

a. de bescherming van het milieu waarop deze informatie betrekking heeft;

b. de beveiliging van bedrijven en het voorkomen van sabotage.

8 Voorzover het vierde lid, eerste volzin, niet van toepassing is, wordt bij het toepassen van het eerste, tweede en zevende lid op milieu-informatie in aanmerking genomen of deze informatie betrekking heeft op emissies in het milieu.

Artikel 11 Wet openbaarheid van bestuur

1. In geval van een verzoek om informatie uit documenten, opgesteld ten behoeve van intern beraad, wordt geen informatie verstrekt over daarin opgenomen persoonlijke beleidsopvattingen.

2 Over persoonlijke beleidsopvattingen kan met het oog op een goede en democratische bestuursvoering informatie worden verstrekt in niet tot personen herleidbare vorm. Indien degene die deze opvattingen heeft geuit of zich erachter heeft gesteld, daarmee heeft ingestemd, kan de informatie in tot personen herleidbare vorm worden verstrekt.

3 Met betrekking tot adviezen van een ambtelijke of gemengd samengestelde adviescommissie kan het verstrekken van informatie over de daarin opgenomen persoonlijke beleidsopvattingen plaatsvinden, indien het voornemen daartoe door het bestuursorgaan dat het rechtstreeks aangaat aan de leden van de adviescommissie voor de aanvang van hun werkzaamheden kenbaar is gemaakt.

4 In afwijking van het eerste lid wordt bij milieu-informatie het belang van de bescherming van de persoonlijke beleidsopvattingen afgewogen tegen het belang van openbaarmaking. Informatie over persoonlijke beleidsopvattingen kan worden verstrekt in niet tot personen herleidbare vorm. Het tweede lid, tweede volzin, is van overeenkomstige toepassing.

1ECLI:NL:RBMNE:2018:5647.

2Zie bijvoorbeeld Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) 31 januari 2018 (ECLI:NL:RVS:2018:314) r.o. 5.1.

3Zie bijvoorbeeld de uitspraken van de ABRvS van 20 oktober 2010, ECLI:NL:RVS:2010:BO1189 en van 10 juni 2015, ECLI:NL:RVS:2015:1815.

59

https://twitter.com/CourtMH17/status/13 … 0294578176

Слушание возобновится в четверг, 15 апреля, 10:00 по центральноевропейскому летнему времени.

60

Суд создал архив видео трансляций сессий. https://www.courtmh17.com/zittingsdagen.html


Вы здесь » MH17: как и кто? » Суд » Новости: Суд.