https://www.om.nl/documenten/wob-verzoe … -bjz-56027
Download 'Beslissing op bezwaar inzake de vliegramp MH17 | kenmerk PaG/BJZ/56027'
PDF document | 23 pagina's | 1.016 kB
Wob-verzoek | 27-01-2022
Datum 27 januari 2022 Bestuurlijke en Juridische Zaken PaG/BJZ/56027
Onderdeel Bij beantwoording de datum en ons kenmerk vermelden.
Ons kenmerk Contactpersoon Doorkiesnummer(s) 088 - 699 8864 Bijlage(n)
1. Relevante wet- en regelgeving
2. Verslag hoorzitting
Onderwerp Besluit op bezwaar
Geachte
Bij brief van 25 mei jl., ontvangen op 26 mei jl., hebt u een pro forma bezwaarschrift ingediend tegen mijn besluit van 14 april jl. met kenmerk PaG/BJZ/55239. Op 7 juli jl. heb ik uw brief van 6 juli jl. ontvangen, waarin u de gronden van uw bezwaarschrift aanvult.
Met deze brief beslis ik op uw bezwaarschrift.
Verloop van de procedure
Bij brief van 14 december 2020 gericht aan de minister van Justitie en Veiligheid hebt u met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (hierna: Wob) om informatie verzocht over een viertal bestuurlijke aangelegenheden met betrekking tot de vliegramp MH17. Op 21 januari 2021 is door de minister van Justitie en Veiligheid uw verzoek overgedragen aan het College van procureurs-generaal ter behandeling, voor zover uw verzoek betrekking heeft op documenten die bij het Openbaar Ministerie berusten. Dit overdrachtsverzoek is door het College van procureurs-generaal op 4 februari 2021 in goede orde ontvangen. Eenzelfde Wob-verzoek hebt u tevens aan de minister van Buitenlandse Zaken gericht.
Bij besluit van 14 april jl. met kenmerk PaG/BJZ/55239, is uw verzoek grotendeels afgewezen.
Bij brief van 25 mei jl., ontvangen op 26 mei jl., hebt u een pro forma bezwaarschrift ingediend tegen voornoemd besluit van 14 april jl.
Bij brief van 4 juni jl. met kenmerk PaG/BJZ/55417 heb ik de ontvangst van uw pro-forma bezwaarschrift bevestigd en u in de gelegenheid gesteld om binnen een termijn van zes weken vanaf de dagtekening van uw pro-forma bezwaarschrift - uiterlijk 6 juli jl. - de gronden van bezwaar kenbaar te maken.
Op 7 juli jl. is uw brief van 6 juli met daarin de gronden van bezwaar ontvangen. De ontvangst hiervan is bij brief van 14 juli jl. met kenmerk PaG/BJZ/55530 bevestigd.
In onderling overleg is de datum van de hoorzitting vastgesteld. Op 25 augustus jl. heeft de hoorzitting - in verband met de coronamaatregelen - digitaal plaatsgevonden. Omdat hetzelfde Wob-verzoek in de bezwaarfase tevens bij de minister van Justitie en Veiligheid en de minister van Buitenlandse Zaken in behandeling is, alsook nu de gronden voor bezwaar in deze procedures grotendeels overeenkomen, heeft er -in overeenstemming met u- één hoorzitting plaatsgevonden voor alle drie de bezwaarschriften. Voor de samenstelling van de commissie en het verhandelde ter zitting verwijs ik naar het verslag van de hoorzitting dat als bijlage bij dit besluit is gevoegd en hier als herhaald en ingelast dient te worden beschouwd.
Op 27 september jl. heeft de behandelend ambtenaar van het ministerie van Buitenlandse Zaken, mede namens het College van procureurs-generaal, u bericht dat het niet haalbaar is om een besluit te nemen op 29 september jl. en dat wordt gestreefd om binnen zes weken u het besluit te doen toekomen.
Bij brief van 30 september jl., ontvangen op 4 oktober jl., heeft u mij in gebreke gesteld. De ontvangst van de in gebrekestelling is bij brief van 7 oktober jl., met kenmerk PaG/BJZ/55716, bevestigd.
Ten aanzien van de ontvankelijkheid Uw bezwaarschrift is ingediend binnen zes weken na bekendmaking van het besluit en de gronden van het bezwaar zijn binnen de daartoe gestelde termijn aangevuld. Het voldoet ook aan de overige door de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) gestelde eisen zodat het bezwaarschrift ontvankelijk is.
Beoordeling van het bezwaar In uw bezwaarschrift en tijdens de hoorzitting hebt u een aantal bezwaargronden aangevoerd die ik, ten behoeve van de leesbaarheid van dit besluit, hierna zal samenvatten en voorzien van een nummering. Ik verwijs daarbij naar de door u gebruikte koppen in uw bezwaarschrift.
1. Restrictieve uitleg
U geeft aan dat het verzoek ziet op een viertal breed geformuleerde bestuurlijke aangelegenheden. Deze bestuurlijke aangelegenheden hebben betrekking op drie complexe internationale juridische procedures, namelijk 1) de aansprakelijkstelling van de Russische Federatie onder internationaal recht, 2) de statenklachtprocedure bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) en 3) de interventie in de individuele klachtprocedures bij het EHRM. U verwijst daarbij naar de beantwoording van Kamervragen waarin wordt gezegd dat er tussen de betrokken partijen overleg plaatsvindt.1 U kunt zich niet voorstellen dat ten aanzien van die overleggen er geen documenten aanwezig zijn. U voert daarnaast aan dat in het bestreden besluit niet inzichtelijk is gemaakt op welke manier de zoekslag heeft plaatsgevonden en wat de reikwijdte van de zoekslag is geweest. Tot slot merkt u op dat onder nummer 21 (ik merk op dat dit nummer 17 dient te zijn) 'Diverse Stg. C. stukken' staat vermeld en het om die reden onjuist is dat er in totaal 21 documenten zijn aangetroffen.
2. Buiten reikwijdte verzoek
Onvoldoende is gemotiveerd waarom enkele passages buiten de reikwijdte van het Wob-verzoek vallen. U verwijst daarbij als voorbeeld naar document 013 waar uit zowel de inhoud van de e-mail en het onderwerpregel zou blijken dat het document op de verzochte bestuurlijke aangelegenheid ziet. Het is om die reden onaannemelijk dat de betreffende passages buiten de reikwijdte van het verzoek vallen, althans, dat deze buiten reikwijdtestelling onvoldoende is gemotiveerd. U verwijst daarnaast ook naar jurisprudentie waaruit volgens u blijkt dat documenten in hun geheel een bestuurlijke aangelegenheid betreffen. U stelt hierbij dat om die reden informatie niet achterwege kan blijven met als reden dat de buiten reikwijdte gestelde informatie geen bestuurlijke aangelegenheid betreft.
3. Ontbreken overzicht van aangetroffen documenten
De inventarislijst biedt volgens u onvoldoende inzicht in de aard en hoeveelheid van de aangetroffen informatie.
1Kamerstukken II 2017-18, Lijst van vragen en antwoorden inz. Vliegramp MH17,
33997, nr. 18.